Wat is “Boeren & Buren”?

Sinds 2011 experimenteert Boeren & Buren met de Korte Keten 2.0. Een Europees netwerk dat consumenten en lokale producenten samenbrengt via een handig online platform, geïnspireerd op het samen én anders consumeren, de sociale en solidaire economie en het buurtleven. Vandaag is het platform er in het Nederlands en wordt het lokale netwerk in Vlaanderen opgestart. Een uitgelezen kans om lokale producten te eten!

“Buurderijen”, lokale groepen van boeren en leden, vind je in Europa zowel in de steden als op het platteland. Drie jaar geleden is alles begonnen in Frankrijk, in de buurt van Toulouse, en ook de eerste Buurderij van België is ondertussen al anderhalf jaar open. België telt vandaag 30 Buurderijen, meer dan 200 producenten zijn deel van het netwerk en een eerste Buurderij in Vlaanderen is in opbouw.

Traceerbaarheid, gezelligheid en lekkernijen

Het idee van lokaal eten is overal in Europa in opmars: het gaat de korte keten voor de wind. Consumenten zijn op zoek naar kwaliteit, betrokkenheid en eenvoud! Dat valt goed mee, Boeren & Buren biedt transparantie, sfeer en flexibiliteit. Ze brengt niet enkel de mensen die eten en zij die produceren bij elkaar, maar zorgt er ook voor dat de leden terug voeling krijgen met de aarde. Wat keuzevrijheid betreft, hebben we niets beter gevonden: inschrijven is gratis en zonder verplichtingen!

« De leden van een Buurderij hebben vijf dagen om hun boodschappen te doen op de site », legt Guilhem Chéron uit, de grondlegger van de Franse sociale onderneming. « Daarna ontmoeten ze elkaar terug in levende lijve op het moment van de verdeling van de producten in een museum, een bar, een feestzaal, een school… Stevig verankerd in hun omgeving, stimuleren de Buurderijen niet alleen de goede smaak van het boerenleven, maar creëren ze ook banden en gezelligheid in de buurt. »

De sleur van boodschappen doen wordt zo vervangen door een leuk moment met de buren om week na week samen te bouwen aan een nieuwe manier van consumeren. Klaar om mee te doen?

« Buurderij-Verantwoordelijke zijn, dat is met één voet in het veld staan, de andere in je buurt en één hand op het toetsenbord, » legt Hannes uit, die in Vlaanderen op zoek is naar lokale ondernemers of onderneemsters die zelf een Buurderij willen opstarten. « Je missie is zorgen voor de communicatie met de producenten,  het uitbouwen van een lokaal netwerk van leden en, natuurlijk, leven in de Buurderij brengen! Als je houdt van lekker eten, contact met mensen en je streek, en je wenst mee te werken aan een nieuwe manier van consumeren, dan is dit een ideale aanvullende activiteit. »

Het model van Boeren & Buren vergoedt de Buurderij-Verantwoordelijke in alle transparantie. Voor elk verkocht product, ontvangt de producent 100 procent van de prijs die hij of zij zelf bepaalt, waarvan hij dan 8.35 procent aan de Buurderij-Verantwoordelijke geeft voor zijn ondersteunende communicatie- en coördinatiewerk, en 8.35 procent aan de sociale onderneming Boeren & Buren. In haar afdelingen in Europa bouwen de werknemers naarstig aan het webplatform, verzorgen ze de technische en commerciële ondersteuning en innoveren ze non-stop, om telkens meer momentum te geven aan de korte keten.

Bezoek de site van Boeren en Buren: https://laruchequiditoui.fr/nl